PLÁN PÉČE A VÝCHOVY PRO DĚTI MLADŠÍ TŘÍ LET
|
DĚTSKÁ SKUPINA JESLE ORANGERY
(DOLNÍ POČERNICE)
Výchovná péče o děti do tří let je v Dětské skupině JesleOrangery (Dolní Počernice) zaměřena především na rozvoj rozumových a řečových schopností, pohybových, pracovních, estetických (výtvarných, hudebních) schopností a také na rozvoj kulturně hygienických návyků přiměřených věku dítěte.
Naše zařízení také zajišťuje bezpečnost a zdraví dětí, jejich pobyt na čerstvém vzduchu, spánek v odpovídajícím hygienickém prostředí a osobní hygienu dětí, včetně poskytování první pomoci.
Dítě a jeho tělo
Fyzický vývoj dítěte je ve dvou letech stále zaměřen na osvojení udržení dokonalé rovnováhy, chůze by již měla být jistá. Protože dítě ještě nemá vědomí nebezpečnosti některých situací, pouští se do aktivit, které ještě neodpovídají jeho fyzickým schopnostem, proto je třeba neustálý dohled. Dítě postupně poznává svoje tělo a dokáže pojmenovat jeho základní části. Je důležité trénovat koordinaci mezi rukou a okem a různými aktivitami zlepšovat hrubou i jemnou motoriku dítěte.
Sebeobsluha, samostatnost
- Používá WC s pomocí
- Umyje si samo ruce, utře si je do ručníku
- Na upozornění se vysmrká
- Spolupracuje pro oblékání a svlékání
- Jí samo lžičkou
- Napije se samo z hrnku
Hrubá motorika
- Dobře chodí
- Dobře běhá
- S oporou vystupuje a sestupuje po schodech
- Skáče snožmo
- Chvilkově se udrží na jedné noze
- Udělá několik kroků po špičkách
- Skáče z malé výšky
- Hraje si s míče, kopne do míče
Jemná motorika
- Střídavě používá obě ruce
- Horizontálně řadí předměty k sobě
- Staví věže
- Skládá, rozebírá, ukládá předměty
- Různě manipuluje s předměty
- Zkouší malování prsty na větší formáty
Spontánní kresba
Dítě a jeho psychika
Ve dvou letech má dítě vybudovanou určitou úroveň nezávislosti. Dítě se pomalu učí mluvit, v tomto období je důležitá velká péče, jak ze strany rodičů, tak ze strany vychovatelů.Věnujeme se u dětí zachovávat hygienické návyky, což vyžaduje poměrně velkou psychickou, intelektovou a citovou vyzrálost dítěte. Období negativismu je u většiny dětí na ústupu, nicméně lze očekávat vzdorovité situace, na které je třeba se připravit, neboť dítě je v tomto období stále dost labilní. Postupně se dítě stává citlivé, milé, je klidnější a stálejší v náladách. Děti v tomto věku rády pomáhají, mají vybudovány svoje zvyky, drobné rituály, které mu pomáhají získat sebedůvěru a utvrzují si bezpečnou představu o okolním světě.
Dítě si postupně začíná osvojovat pravidla soužití ve skupině, snaží se je dodržovat – jejich dodržování vyžaduje také od ostatních. Také již do svých objevů zapojuje schopnost logického myšlení a způsob učení je především na bázi pokus – omyl. Mnoho vět tříletého
dítěte začíná slovem „já“. Věty již nabývají správné gramatické struktury a jsou srozumitelnější a víceslovné.
Dítě si na ostatních zkouší svoji moc – chvíli je milé a poslušné, ale najednou je panovačné a vzdorovité. V těchto situacích je třeba trpělivost a také důslednost pečující osoby. Dítě v tomto věku často řeší situace záchvaty vzteku a vzdorem, jelikož ještě není dostatečně vyzrálé na vyjednávání a naslouchání druhému. Je velmi důležité dítěti důvěřovat – respektovat jeho touhu po svobodě a přání dělat samo to, co je v jeho možnostech. Je třeba dítěti poskytnout pevné, bezpečné a stálé zázemí s neměnnými pravidly – děti ve skutečnosti ocení, když dospělý dokáží odolávat jeho rozmarům, nedovolí mu vždy prosadit svou a stanovují pevné, ale rozumné hranice.
Dítě a ten druhý + Dítě a společnost
Ve hře batolete je velká variabilita, dítě střídá objekty svého zájmu a hračky. Typická je velká zaujatost, radost, neochota se svojí hrou přestat, touha se k ní vracet a určité sekvence z ní neustále opakovat. Ze hry manipulační se postupně stává konstruktivní, z napodobivé námětová – dítě je schopno postupně do hry zapojit a prozkoumávat větší celky, začleňuje více zkušeností a dovedností. Hra je plna fantazie, představ, což jsou velice důležité aspekty pro vývoj dítěte. Děti ve věku do tří let si hrají převážně samostatně, případně paralelně s jinými dětmi – tento individualismus není třeba chtít rychle překlenout. Po dosažení dvou let se dítě stává společenským po všech stránkách – hraje si nejčastěji samostatně a pokud možno, pozoruje hru druhých. Zajímá se o sebe, o druhé, ale nemá potřebu se porovnávat. Dítě se postupně ve společnosti ostatních začíná cítit dobře a začíná kolektiv vrstevníků vyhledávat. Stále se však ještě neví rady ve vztazích a komunikaci, a tak často vznikají konfliktní situace, kde je třeba pomoc dospělého, aby tuto situaci uchopil a vyřešil ve prospěch všech a aby zároveň děti učil si konflikty řešit samostatně. Postupem času tyhle konfliktní situace ustávají – především díky tomu, že se zlepšují vyjadřovací schopnosti dětí.
V námětových hrách dítě opakuje řetězec činností, které odpozorovalo, připisuje předmětům náhradní význam (zástupné předměty, hry „jako“), používá symboliku.
V konstruktivních hrách v této době pojmenovává po dokončení své výtvory, někdy vyslovuje záměry svých konstruktivních pokusů ještě před započetím činnosti, ale často tento záměr mění v průběhu tvorby
- Navazuje kontakt s dospělý
- Zapojuje se do společných her a aktivit, s pomocí dospělého se komunikuje s dětm
- Dokáže se odloučit od matky
- Napodobuje správné společenské chování – pozdraví, poprosí, poděkuje – ve vztahu k dospělému i k ostatním dětem
- Adaptuje se na život v jeslích, porozumí běžným pokynům, respektuje základní pravidla chování ve skupině
Dítě a svět
Dítě přirozeně pozoruje blízké prostředí a život v něm, učí se zacházet s předměty, se kterými se běžně setkává. Je třeba vysvětlovat dětem, co se děje ve světě, který ho obklopuje. Postupuje od věcí blízkých, jako je prostředí domova, jeslí, místa – města, ve kterém žijeme. Není vhodné se omezovat pouze na pojmenovávání, ale je třeba věci komentovat, vyprávět, k čemu věci slouží, jak funguje, podporovat dětskou zvídavost. Je důležité co nejvíce času trávit venku, na zahradě, na hřišti…
- Orientuje se ve známém prostředí
- Pokouší se zvládnout běžné činnosti v jeslích – dle individuálních možností
- Rozlišuje aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které ohrožovat
- Získá elementární povědomí o významu životního prostředí
Tematická struktura
ZÁŘÍ – VÍTEJTE V JESLÍCH
- Adaptace
- Režim
- Pravidla
- Jsme tu všichni kamarádi
Charakteristika:
Seznamování se jmény, značkami dětí, posilování vzájemných vztahů mezi dětmi, volná adaptace na jesličky.
Seznamování s prostředím místo třídy, vybavením jeslí, možnostmi tvoření ve třídě, vybavení koutů ke hře a k činnostem, s místem k hygieně a odpočinku.
Vyhledáváním rozdílů mezi jeslemi a rodinou, upevňování pravidel pro společný pobyt ve třídě, zásady bezpečného a slušného chování.
Poznávání okolí dětské skupiny
ŘÍJEN-PODZIM PŘICHÁZÍ
- Znaky podzimu
- Barvy podzimu
- Ovoce a zelenina
- Drakiáda/Halloween
Charakteristika:
Rozpoznání základních barev
Rozpoznání základních druhů ovoce a zeleniny
Všímání si změn v přírodě
Jaké činnosti souvisí s podzimem – sběr plodin, barevné listí, pouštění draků, …
Výroba a pouštění draků
LISTOPAD-NAŠE ZDRAVÍ
- Moje tělo
- Jak se vyhnout nemocem
- U pana doktora/doktorky
- Zdravá x nezdravá jídla
Charakteristika:
Jak funguje lidské tělo, k čemu jednotlivé části slouží
Proč je důležité se o sebe starat, důležitost vitamínů, pohybu, správné životosprávy, vhodného a přiměřeného oblékání,
Rozeznávání (ne)zdravých potravin, péče o zuby
Co dělat, když už jsme nemocní, jak to chodí u pana doktora
Hrajeme si na pana doktora
PROSINEC – SVÁTKY ZIMY
Čert a Mikuláš
- Jak se chystají zvířata na zimu
- Přípravy na Vánoce (tradice, pečení)
- Vánoce
Charakteristika:
Mikulášská nadílka
Vyprávění o čertu a Mikuláši
Jak zvířata přežívají zimu
Příprava krmítek a pravidelné obhospodařování
Čtení adventních příběhů pro navození atmosféry a přiblížení tradic, zvyků a vánočního příběhu
Vánoční setkání, adventní dílny
LEDEN – PANÍ ZIMA
- Nový rok
- 3 králové
- Oblečení
- Sport
Charakteristika:
Změna roku
Povídání a hraní si na tři krále
Jak se liší naše oblečení v průběhu roku a dle události. Co nosí holky, co kluci, kde se oblečení kupuje. Co musíme nosit v létě, co v zimě
Získávání poznatků o různých sportech
Letní a zimní sporty
ÚNOR-ZIMA, ZIMA JE VELIKÁ…
- Znaky zimy
- Sníh, led
- Zvířata v lese
- Masopust
Charakteristika:
Charakteristika zimního ročního období
Mráz, zvířátka v zimě
Vlastnosti sněhu a ledu, pokusy se sněhem i ledem
Povídání o masopustu, lidové tradice vztahující se k němu
Masopust v jesličkách
BŘEZEN-JARO JE TU DĚTI
- Můj dům, můj hrad
- Barvy a tvary
- Počasí
Charakteristika:
Co je kniha, jak se k ní chováme, pohádky i veršem
Seznámení se klasickými pohádkami, pohádkovými postavami
Povídání o tom, kde bydlíme a jak můžeme bydlet, město-vesnice
Identifikace jednotlivých pokojů, co tam děláme a jaké věci k tomu potřebujeme
Charakteristika počasí pro jednotlivá období
DUBEN-SVÁTKY JARA
- Velikonoce
- Probouzení přírody,znaky jara
- Duben-měsíc bezpečnosti
- Dopravní prostředky
Charakteristika:
Povídání o Velikonocích a lidových tradic s nimi spojených
Barvení vajíček
Charakteristika ročního období
Pozorování změn v přírodě
Pravidla bezpečného chování při vycházkách
Poznávání dopravních prostředků
Jak se chováme jako účastnícíi dopravního provozu v roli chodce, cyklisty
KVĚTEN-U NÁS DOMA
- Rodina
- Povolání
- Mláďata
- Zahradničení (koloběh, péče)
Charakteristika:
Popis rodiny, jednotlivých členů
Zamyšlení se nad prací maminky a tatínka – co vše pro nás dělá a jak my jim to oplácíme
Jaké povolání dělají naši tatínci a naše maminky, jaké další jsou
Poznávání mláďat domácích i exotických zvířat, přiřadit charakteristický zvuk
Oslava svátku matek
ČERVEN-A JE TU LÉTO
- Znaky léta
- Voda
- Život pod vodou
- Jídlo a pití
Charakteristika:
Oslava svátku dětí
Oslava svátku otců
Charakteristika ročního období
Popis činností charakteristických pro léto
Pozorování vody kolem nás – podoby, skupenství, experimenty
Poznávání jednotlivých druhů potravin, kdy je jíme a v jakých kombinacích
Pojmenování vodních živočichů a rostlin
ČERVENEC–PRÁZDNINY JSOU TU
- Cestujeme kolem světa
Afrika
Amerika
Antarktida
Evropa a Asie
Charakteristika:
Etnika, co se kde jí, známé stavby, podnebí, zvířata a rostliny
SRPEN-CO UŽ UMÍME
- Cestujeme do pohádek
Hrnečku vař
Perníková chaloupka
Budulínek
O veliké řepě
Charakteristika:
Seznámení s klasickými pohádkami a pohádkovými postavami