PLÁN PÉČE A VÝCHOVY PRO DĚTI MLADŠÍ TŘÍ LET

DĚTSKÁ SKUPINA JESLE ORANGERY

 (DOLNÍ POČERNICE)

Výchovná péče o děti do tří let je v Dětské skupině JesleOrangery (Dolní Počernice) zaměřena především na rozvoj rozumových a řečových schopností, pohybových, pracovních, estetických (výtvarných, hudebních) schopností a také na rozvoj kulturně hygienických návyků přiměřených věku dítěte.

Naše zařízení také zajišťuje bezpečnost a zdraví dětí, jejich pobyt na čerstvém vzduchu, spánek v odpovídajícím hygienickém prostředí a osobní hygienu dětí, včetně poskytování první pomoci.

Dítě a jeho tělo

Fyzický vývoj dítěte je ve dvou letech stále zaměřen na osvojení udržení dokonalé rovnováhy, chůze by již měla být jistá. Protože dítě ještě nemá vědomí nebezpečnosti některých situací, pouští se do aktivit, které ještě neodpovídají jeho fyzickým schopnostem, proto je třeba neustálý dohled. Dítě postupně poznává svoje tělo a dokáže pojmenovat jeho základní části. Je důležité trénovat koordinaci mezi rukou a okem a různými aktivitami zlepšovat hrubou i jemnou motoriku dítěte.

Sebeobsluha, samostatnost

  • Používá WC s pomocí
  • Umyje si samo ruce, utře si je do ručníku
  • Na upozornění se vysmrká
  • Spolupracuje pro oblékání a svlékání
  • Jí samo lžičkou
  • Napije se samo z hrnku

Hrubá motorika

  • Dobře chodí
  • Dobře běhá
  • S oporou vystupuje a sestupuje po schodech
  • Skáče snožmo

 

  • Chvilkově se udrží na jedné noze
  • Udělá několik kroků po špičkách
  • Skáče z malé výšky
  • Hraje si s míče, kopne do míče

Jemná motorika

  • Střídavě používá obě ruce
  • Horizontálně řadí předměty k sobě
  • Staví věže
  • Skládá, rozebírá, ukládá předměty
  • Různě manipuluje s předměty
  • Zkouší malování prsty na větší formáty

Spontánní kresba

  • Čáranice

Dítě a jeho psychika

Ve dvou letech má dítě vybudovanou určitou úroveň nezávislosti. Dítě se pomalu učí mluvit, v tomto období je důležitá velká péče, jak ze strany rodičů, tak ze strany vychovatelů.Věnujeme se u dětí zachovávat hygienické návyky, což vyžaduje poměrně velkou psychickou, intelektovou a citovou vyzrálost dítěte. Období negativismu je u většiny dětí na ústupu, nicméně lze očekávat vzdorovité situace, na které je třeba se připravit, neboť dítě je v tomto období stále dost labilní. Postupně se dítě stává citlivé, milé, je klidnější a stálejší v náladách. Děti v tomto věku rády pomáhají, mají vybudovány svoje zvyky, drobné rituály, které mu pomáhají získat sebedůvěru a utvrzují si bezpečnou představu o okolním světě.

Dítě si postupně začíná osvojovat pravidla soužití ve skupině, snaží se je dodržovat – jejich dodržování vyžaduje také od ostatních. Také již do svých objevů zapojuje schopnost logického myšlení a způsob učení je především na bázi pokus – omyl. Mnoho vět tříletého

 

dítěte začíná slovem „já“. Věty již nabývají správné gramatické struktury a jsou srozumitelnější a víceslovné.

Dítě si na ostatních zkouší svoji moc – chvíli je milé a poslušné, ale najednou je panovačné a vzdorovité. V těchto situacích je třeba trpělivost a také důslednost pečující osoby. Dítě v tomto věku často řeší situace záchvaty vzteku a vzdorem, jelikož ještě není dostatečně vyzrálé na vyjednávání a naslouchání druhému. Je velmi důležité dítěti důvěřovat – respektovat jeho touhu po svobodě a přání dělat samo to, co je v jeho možnostech. Je třeba dítěti poskytnout pevné, bezpečné a stálé zázemí s neměnnými pravidly – děti ve skutečnosti ocení, když dospělý dokáží odolávat jeho rozmarům, nedovolí mu vždy prosadit svou a stanovují pevné, ale rozumné hranice.

 

Dítě a ten druhý + Dítě a společnost

Ve hře batolete je velká variabilita, dítě střídá objekty svého zájmu a hračky. Typická je velká zaujatost, radost, neochota se svojí hrou přestat, touha se k ní vracet a určité sekvence z ní neustále opakovat.  Ze hry manipulační se postupně stává konstruktivní, z napodobivé námětová – dítě je schopno postupně do hry zapojit a prozkoumávat větší celky, začleňuje více zkušeností a dovedností. Hra je plna fantazie, představ, což jsou velice důležité aspekty pro vývoj dítěte. Děti ve věku do tří let si hrají převážně samostatně, případně paralelně s jinými dětmi – tento individualismus není třeba chtít rychle překlenout. Po dosažení dvou let se dítě stává společenským po všech stránkách – hraje si nejčastěji samostatně a pokud možno, pozoruje hru druhých. Zajímá se o sebe, o druhé, ale nemá potřebu se porovnávat. Dítě se postupně ve společnosti ostatních začíná cítit dobře a začíná kolektiv vrstevníků vyhledávat. Stále se však ještě neví rady ve vztazích a komunikaci, a tak často vznikají konfliktní situace, kde je třeba pomoc dospělého, aby tuto situaci uchopil a vyřešil ve prospěch všech a aby zároveň děti učil si konflikty řešit samostatně. Postupem času tyhle konfliktní situace ustávají – především díky tomu, že se zlepšují vyjadřovací schopnosti dětí.

 

 

V námětových hrách dítě opakuje řetězec činností, které odpozorovalo, připisuje předmětům náhradní význam (zástupné předměty, hry „jako“), používá symboliku.

V konstruktivních hrách v této době pojmenovává po dokončení své výtvory, někdy vyslovuje záměry svých konstruktivních pokusů ještě před započetím činnosti, ale často tento záměr mění v průběhu tvorby

  • Navazuje kontakt s dospělý
  • Zapojuje se do společných her a aktivit, s pomocí dospělého se komunikuje s dětm
  • Dokáže se odloučit od matky
  • Napodobuje správné společenské chování – pozdraví, poprosí, poděkuje – ve vztahu k dospělému i k ostatním dětem
  • Adaptuje se na život v jeslích, porozumí běžným pokynům, respektuje základní pravidla chování ve skupině

Dítě a svět

Dítě přirozeně pozoruje blízké prostředí a život v něm, učí se zacházet s předměty, se kterými se běžně setkává. Je třeba vysvětlovat dětem, co se děje ve světě, který ho obklopuje. Postupuje od věcí blízkých, jako je prostředí domova, jeslí, místa – města, ve kterém žijeme. Není vhodné se omezovat pouze na pojmenovávání, ale je třeba věci komentovat, vyprávět, k čemu věci slouží, jak funguje, podporovat dětskou zvídavost. Je důležité co nejvíce času trávit venku, na zahradě, na hřišti…

 

 

  • Orientuje se ve známém prostředí
  • Pokouší se zvládnout běžné činnosti v jeslích – dle individuálních možností
  • Rozlišuje aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které ohrožovat
  • Získá elementární povědomí o významu životního prostředí

 

 

Tematická struktura

ZÁŘÍ – VÍTEJTE V JESLÍCH

 

  • Adaptace
  • Režim
  • Pravidla
  • Jsme tu všichni kamarádi

Charakteristika:

Seznamování se jmény, značkami dětí, posilování vzájemných vztahů mezi dětmi, volná adaptace na jesličky.

Seznamování s prostředím místo třídy, vybavením jeslí, možnostmi tvoření ve třídě, vybavení koutů ke hře a k činnostem, s místem k hygieně a odpočinku.

Vyhledáváním rozdílů mezi jeslemi a rodinou, upevňování pravidel pro společný pobyt ve třídě, zásady bezpečného a slušného chování.

Poznávání okolí dětské skupiny


 

ŘÍJEN-PODZIM PŘICHÁZÍ

  • Znaky podzimu
  • Barvy podzimu
  • Ovoce a zelenina
  • Drakiáda/Halloween

Charakteristika:

Rozpoznání základních barev

Rozpoznání základních druhů ovoce a zeleniny

Všímání si změn v přírodě

Jaké činnosti souvisí s podzimem – sběr plodin, barevné listí, pouštění draků, …

Výroba a pouštění draků

LISTOPAD-NAŠE ZDRAVÍ

  • Moje tělo
  • Jak se vyhnout nemocem
  • U pana doktora/doktorky
  • Zdravá x nezdravá jídla

Charakteristika:

Jak funguje lidské tělo, k čemu jednotlivé části slouží

Proč je důležité se o sebe starat, důležitost vitamínů, pohybu, správné životosprávy, vhodného a přiměřeného oblékání,

Rozeznávání (ne)zdravých potravin, péče o zuby

Co dělat, když už jsme nemocní, jak to chodí u pana doktora

Hrajeme si na pana doktora

 PROSINEC – SVÁTKY ZIMY

           Čert a Mikuláš

  • Jak se chystají zvířata na zimu
  • Přípravy na Vánoce (tradice, pečení)
  • Vánoce

Charakteristika:

Mikulášská nadílka

Vyprávění o čertu a Mikuláši

Jak zvířata přežívají zimu

Příprava krmítek a pravidelné obhospodařování

Čtení adventních příběhů pro navození atmosféry a přiblížení tradic, zvyků a vánočního příběhu

Vánoční setkání, adventní dílny

LEDEN – PANÍ ZIMA

  • Nový rok
  • 3 králové
  • Oblečení
  • Sport

Charakteristika:

Změna roku

Povídání a hraní si na tři krále

Jak se liší naše oblečení v průběhu roku a dle události. Co nosí holky, co kluci, kde se oblečení kupuje. Co musíme nosit v létě, co v zimě

Získávání poznatků o různých sportech

Letní a zimní sporty

ÚNOR-ZIMA, ZIMA JE VELIKÁ…

  • Znaky zimy
  • Sníh, led
  • Zvířata v lese
  • Masopust

Charakteristika:

Charakteristika zimního ročního období

Mráz, zvířátka v zimě

Vlastnosti sněhu a ledu, pokusy se sněhem i ledem

Povídání o masopustu, lidové tradice vztahující se k němu

Masopust v jesličkách

BŘEZEN-JARO JE TU DĚTI

  • Můj dům, můj hrad
  • Barvy a tvary
  • Počasí

Charakteristika:

Co je kniha, jak se k ní chováme, pohádky i veršem

Seznámení se klasickými pohádkami, pohádkovými postavami

Povídání o tom, kde bydlíme a jak můžeme bydlet, město-vesnice

Identifikace jednotlivých pokojů, co tam děláme a jaké věci k tomu potřebujeme

Charakteristika počasí pro jednotlivá období

DUBEN-SVÁTKY JARA

  • Velikonoce
  • Probouzení přírody,znaky jara
  • Duben-měsíc bezpečnosti
  • Dopravní prostředky

Charakteristika:

Povídání o Velikonocích a lidových tradic s nimi spojených

Barvení vajíček

Charakteristika ročního období

Pozorování změn v přírodě

Pravidla bezpečného chování při vycházkách

Poznávání dopravních prostředků

 Jak se chováme jako účastnícíi dopravního provozu v roli chodce, cyklisty

KVĚTEN-U NÁS DOMA

  • Rodina
  • Povolání
  • Mláďata
  • Zahradničení (koloběh, péče)

Charakteristika:

Popis rodiny, jednotlivých členů

Zamyšlení se nad prací maminky a tatínka – co vše pro nás dělá a jak my jim to oplácíme

Jaké povolání dělají naši tatínci a naše maminky, jaké další jsou

Poznávání mláďat domácích i exotických zvířat, přiřadit charakteristický zvuk

Oslava svátku matek

ČERVEN-A JE TU LÉTO

  • Znaky léta
  • Voda
  • Život pod vodou
  • Jídlo a pití

Charakteristika:

Oslava svátku dětí

Oslava svátku otců

Charakteristika ročního období

Popis činností charakteristických pro léto

Pozorování vody kolem nás – podoby, skupenství, experimenty

Poznávání jednotlivých druhů potravin, kdy je jíme a v jakých kombinacích

Pojmenování vodních živočichů a rostlin

ČERVENEC–PRÁZDNINY JSOU TU

  • Cestujeme kolem světa
    Afrika
    Amerika
    Antarktida
    Evropa a Asie

Charakteristika:

Etnika, co se kde jí, známé stavby, podnebí, zvířata a rostliny

SRPEN-CO UŽ UMÍME

  • Cestujeme do pohádek
    Hrnečku vař
    Perníková chaloupka
    Budulínek
    O veliké řepě

Charakteristika:

Seznámení s klasickými pohádkami a pohádkovými postavami


Aktuality

Nejsou žádné články ...
Zobrazit všechny události